søndag 30. januar 2011

Markarbete markarbete markarbete... och hjärngympa.

Det har varit mycket låg uppdatering från mig senaste tiden, detta är pga fler olika saker.
Jag har for det första haft riktig mycket att göra utanför cybervärlden, och jag har haft aldeles för mycket verk för att orka sitta mycket framför datorn.

Pga verken har det inte blivit mycket ridning på mig, men jag har nyttjat hövet att arbeta en del från marken. Det har ju blivit lite löshoppning, där han får arbeta med att lära sig bedömma distans till hindret, hoppa dubbel och trippel stuss, det har varit något löslongering med bara bus, jag har gått promenader i grimskaft vid vägen för att vänja honom att gå ensam i mörker, tömkörning och hjärngympa. Med och utan bommar på marken, med och utan bråkiga saker.

Jaja, det är så det kan bli. I dag provade vi en ny sele vi skal köpa för en billig peng av gammelmatte Towa, den låg passande på. Den behöver dock lite renovering då det är en gammal sele, och steg ett är att tvätta och smörja upp den så man kan se hur mycket som är skadat. Jag skall nog ta selen till Anne och låta henne vårda om den tror jag nog. Det blir en bra sele, en arbetssele är det för att dra lite större vagnar, så om jag sköter om den ordentlig nu har jag en fin sele för köruppdrag sen!

Efter tömkörning i nygammelselen fick han springa litet lös, men det var inte särskilt trevligt tyckte Kex. Det har smältat på rätt mycket och är skara, han brast genom (Jag hade varit framsynt och tagit på benskydden) och tyckte inte det var så kul att springa. Så han kom snabbt in till mig och ville avsluta. Så i stället för mycket bus och pek så gick vi på hjärngympa-prommis i stället.

Bak ridhuset står det mytcket olika saker, harvar, slåddar och annat, och nu som dom är täckt av snö är dom jätteläbbiga! Och rundbalar med snö är läskigast i världen. Därav tyckte jag att det var superduper att vandra runt dom, sparka i dom och väsnas. Han var jätteduktig! Det var lite skumt och äckligt sedna dom höll på att hoppa i ridhuset med, så det var konstigt med ljuden från ridhuset, och nede vid sjöhagen när vi gick dit var det helt tom för hästar och svarta natten nästan, allt var skumt där!

Kex fick dessutom vara undervisningspålle i dag, han fick visa fram sina ben, sin päls, sina borster.. och hur man fäller som en duktig fjordhäst. Japp, som dom flesta fjordhästägare har inte jag längre blåa vanter, svart jacka, blåa ridbyxer eller röda raggisar, allt jag har är numera fjordhästfärgat! Det är en pälsstorm av Kex numera.

Jag måtte dessutom ta med hem dom borsterna jag har i naturliga materialer, för det har varit så fuktigt i stallet pga saneringen så dom har börjat mögla litet, så jag tog hem dom för att tvätta dom och torka dom ordentlig innan dom kommer ner i stallet igen nu. Jag har dessutom torkat av hela ryktlådan och allt för att minimera fukten där. Hoppas det är bra nu!

Nu är det på full fart mot ljusare tider, och jag bjuder på en bild vi kanske får se inom snarlig framtid:




╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar