onsdag 13. april 2011

Väl tränat i dag med!


I dag mådde jag sisådär i höfterna, men jag tänkte prova rida ändå. Så upp med mig och Jonna gav mig tips.
Kex var fyrrig och pigg framåt, så jag fick lite jobb att hålla hans fokus på det vi skulle göra och inte att rusa fram. Han bokstavligen talat letade ursäkter. Mina höfter ogillade det kan man ju säga, men det var bara att bita i hop och göra det bästa man kunde ändå. Han skal inte få vinna i att så fort han blir lite busig så hopper jag av. Jag låter mig ju inte avskräckas av det, det är bara höfterna som gör sjujädras ont när dom är på det humör dom var i i dag. Så jag kämpade på.

Vi kom i gång rätt bra, men sen fick vi sällskap på ridbanan av två andra unga hästar, som båda var lite pigga framåt dom med, så i förebyggande syfte bytte vi så Jonna red, så att jag skulle släppa smärtan ut i fall han blev smittad av lite pigghet!

I dag introducerades halvparader, eller halvhalt kanske det heter på svensk, där man skrittar fram och sen samlar hästen i saktare tempo några steg och sen rider fram igen. Detta är nytt för Kex, och han var lite förvånat i början men som vanligt gjorde han rätt bra från sig och levererade ärligt och rakt på sak när han fattade.
Han är så duktig sötisen min!
Och Jonna är rätt duktig hon med ;)

Fick till en fin bild som Jonna kunde överleva att hamnade ute på nätet dessutom. Win-win!

Nästa vecka rider jag igen, möjligtvis lite tidligare :)

Till hälgen har jag bokat ridhuset både lördag och söndag då det är när helt tomt båda dagarna, planen är att köra på lördag och rida barbacka söndag.

Kex sadel håller på bli för smal, det går nog bra några veckor till men sen måste jag göra något för att inte hämma hans tillväxt. Jag har talat med en kompis som har gått i lära hos en sadelmakare, och hon har gett mig lite tipps. Jag skal fota lite hit och dit, ta vissa mått och sen mäta hans vinkel, och ge henne den info samt bilderna sen skulle hon se vad hon kunde komma med av hjälp.
Jag har ju ett extra järn till den sadeln jag har, och jag hoppas man skal kunne forma till detta järnet till en något vidare vinkel än hans manke är nu så han har lite att bredda sig i, och sen kan jag repetera det med det andra järnet när jag har bytt.
Skulle vara klockrent så att jag släpper köpa ny sadel!
Annars har jag funderat om jag skal köpa en pfiff Haflinger, det är rätt nog en allround, men då kan den användas även som hoppsadel.

Nu, kvällen och sådan.

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar