mandag 18. juli 2011

Länge sen!

Man har gjort annat än att sitta framför datorn iaf, det är säkert.
Har haft semester i 3 veckor, renoverat och grejat, smort och haft bara mysigt. Kex fick ett par veckors semester medans jag renoverade och repade mig efter och har världens gräsmage. Jag spänner dock bara ett hål kortare på gjorden så han har inte ökat himla mycket i vikt som tur är.

I dag har jag dessutom haft sadelprovare på Kex. Jag åkte upp tidigt för att plocka in han då det regnade, ville ju han skulle torka up innan hon skulle mäta och greja. Och med min nya svarta ridregnrock var jag något läbbig. Så läbbig att Kex fick stanna till och titta en liten stund innan han kom fram till att den där stora svarta grejen med min röst var.. just det, mig. Så kom han vandrande. Cassie på sin sida tyckte jag var ur-läbbigaste av det ur-läbbigaste, och pinnade i väg åt alla andra håll än mig, så jag gick utan hon.
Med det resultatet att hon blev helt sönderförtvivlat när Kex lämnade hon. Hon kom mer än gärna när jag sen återvände för att hämta hon efteråt.

Att jag dessutom vandrade i stövlarna var bara negativt upptäckte jag. Må vara jag var torr på benen, men jag har nog världens blistra på ena hälen! Jag föredrog att risikera bli blöt på benen och gå i joggingskorna när jag skulle ta ut dom kan jag ju säga.


Nuväl, väl inne sto Cassie i en av ridskolshästarnas box och Kex i sin egen då mangårn höll på skuras. Och världens panik, förtvivlan, gråt och gnägg blev det, för det var ju en box OCH en mittgång, OCH en box till mellan dom så Kex bara såg en skymt av Cassie! Kex gapade och skrek så jag trodde stallet skulle rasa i hop medans han rusade runt i boxen och letade desperat efter en öppning att smita ut av. Cassie var inte så dålig hon med, svarade ivrig hela tiden. Slutligen gick ridskolshästarna ut och jag kunde flytta Kex i boxen jämte Cassie, förstens DÅ blev det lugn i stallet igen. Vilka bäbisar! :D

Medans jag väntade på sadelprovarn hade jag en timme eller så, och passade på att smörja upp alla träns och tyglar. Jag hade redan smort körselen i går, så det behövdes inte i dag. Och jag kan ju ta upp en bild på Kex i hans fina renoverade sele med körträns med skugglapparna och nya bakselen! På bilden är bakselen för låg, det har jag fixat på redan.

När sadelprovarn sedan kom, var Karro här med Gulle och fick hans rygg mätt. Nu vet hon vad hon skall kika efter till Gulle, och den sadeln han hade var rätt nog för smal.
Kex på sin sida var ingen överraskning: Pinnrak, bred rygg med låg manke. Han har en 120 graders vinkel, kan ha sadel upp mot 125 grader, och en annläggningsyta på 42-45 cm. Kort altså.

Så nu letas det sadel. Globus Clic dressyr eller Loke allround storlek 38 tum i bom och 16-17 tum till min rumpa, Morris&Nolan storlek 34 i bomvidden, eller en Henry deRivel med kort anläggningsyta och bom som motsvarar dessa :)
Någon som har en? Jag vill helst ha allround, allround mot dressyr eller dressyr sadel. Allround kan jag ju hoppa i iaf!

Sen får jag ju sälja min fina Knights Lady Hawk. Skitsamma att den är jättefin och god att rida i, min häst skulle inte må bra om jag behåller den. Någon intrecerat köpare kan ju tjuta till!

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar