torsdag 25. oktober 2012

Kung Vinter knackar på

Sune fixade en förlängningssladd i dag medans vi fortsätter vänta på elektrikern som skall fixa lite mer permanenta saker. Inte en sekund för tidigt egentligen, för det var 5 kalda i morse när jag klev upp vid 8, och det har snöat till och från under hela eftermiddag och kvällen!

I dag fick jag kollat omformarn till värmebaljan och allt är som det skall vara med den. Tur nog så var den svarta brytarn just det jag undrade om det kunde vara, en säkerhetsbrytare så den ploppar ut i stället för att omformarn går sönder vid överledning :D Lyckan är stor! Så i dag tvättade jag av baljan och drog in den i lösdriften, en bunt med nylonrep från Ikea gick åt att snurra några varv runt baljan och en planka i räcket så dom inte drar i väg med den, och Sune drog fram en förlängning till vattenslangen så vi kan använda den tills det är på tide att stänga av vattnet med. Då får vi gå över till vattensäcken eller mjölk-kannan på 60 liter som Sune har i en skottkärra för att fylla på. sen får vi väl dra baljan ut för att göra ren den innimellan då, så jag skal nog ta med ett band upp i stället för repet, och skruva fast det i väggen så det blir lite lättare att ta ut och in baljan i så fall.

Det känns mycket kallt nu! Det var runt 2-3 grader när jag var upp till hästarna, minusgrader i natt, och det har blåst lite surt och kallt med. Känns som att vintern kommer på riktig nu, och annat vore nog konstigt med tanke på att det blir November månad nästa vecka. På tid att få tag på hovslagare med, om inte K. H. har möjlighet funderar jag på att prata med T. som Nattis använder till Cassie. Han skall ju ändå dit och verka (och kanske sko fram) på Cassie nu snart så. Då måste jag nog prata nogrannt med honom om skoningen sen, i och med att vi arbetar med överrullingen fram på Kex så han inte slår i med bakbenen så mycket, samt använder 10mm sko bak och 8mm sko fram för att få aningen mer tyngd bak. Jag kanske måste köpa sko själv? Och sula? Fast jag har för mig även T kör med att han har sko i bilen. Jag kanske skall köpa hem sula så jag har iaf.

Jag har gjort en tunna EM-kli men det dröjer nästan 3 veckor än innan det är klart. På måndag skall jag dock få nalla en hink från gammel-matte Towa, så får jag betala åter om några veckor när min är klar med att komma tillbaka med en hink, så från måndag får inte Kex den lilla näven korn längre. Fåglarna vet han inte behöver den, men jag har gett den för att blanda ut profeeden med bara ;) När han får EM behöver han ju inte den dagliga skopan Profeed längre.

Dagens goda nyhet är att Monsuns kommer börja i det små med hästgrejs igen. Inte så att dom kommer ha mycket täcken och sådan hemma, utan det blir typ sadeltvål, läderfett, fodertillskott, ja det som det går åt mycket av. Jag har frågat om dom kan ta hem Biotin av samma sort som öob har, och om dom kan få nåt bra avtal på torkat morot på hink eller i säck. :) Då kommer jag handla det där!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar