fredag 28. mai 2010

Premiär på ridning

Det blev en kort smekmånad kan man säga? Han testar mig för fullt ;)
I dag fick jag hjälp att ta inn honom innan jag kom till stallet, det pissregnade och jag ville låta honom få torka upp innan jag lade sadel på. Han tog ju det med stort lugn, men sen när jag band upp honom i mittgongen för att borsta var han orolig och ville inte riktig stå still. Dock lugnade han sig efter ett litet tag, tills jag ville klippa. Han är nyfrissat nu men det krävde en rätt stor dos tålamod från mig och ännu mer från honom ;)
Att sadla uppskattade han inte riktig heller, men jag sadlar alltid med att rulla ett och ett hål och pausa mellan så det gick rätt bra.

Och sen... sen var det ut på ridbanan och hoppa försiktig upp. Att stå still när jag skulle upp tyckte han bara var trams så det krävdes två forsök innan jag kunne stiga upp på en häst som sto still. Han började dock gå direkt jag var upp över ryggen så jag dunsade lite hårdare ner i sadeln än jag hadde planerat tyvärr, men han får ju skulda sig själv som började gå faktisk ;)

Sen red jag runt. I runt 25 minuter gick jag på spåret, serpentiner, volter och vända gennom ridbanan, allt medans alla hästarna härjade och rejsade i beteshagerna på andra sidan buskaset. Det kom dessutom lite moppar och bilar med, och det var otroligt mycket att fölga med på! Jag krävde inte så mycket av honom just i dag, första gongen jag rider och allt, men jag protesterade när han stannade för att gräva i sanden som han gör innan han skal rulla sig. Inte med mig på inte!

Jag travade en långsida två gonger med i lättridning för att minna honom på hur det görs, och sen hoppade jag av, tog av sadeln och lät honom få springa och skutta litet, vilket han värkligen uppskattade. Rus och bus!

Jag kan säga jag var riktig nöjd i dag, men han kändes så liten! Det är ju för att jag är så van med Gejsa som var så myket grövre, jag är inte alls van att ha så smal häst mellan benen längre kan jag säga, men visst var det längre till marken i alla fall :D Han är större i rörelserna än Gejsa var, men Gejsa var mjukare i rörelserna. Jag hoppas han mjuknar litet med träning! :)

2 kommentarer:

  1. Grattis! Kul att det gick bra. Minns själv hur jobbig Gejsa var när hon var unghäst nu när jag läser om dig. :) Det är mycket jobb. Men i slutändan blir ju allt jättebra sedan.

    SvarSlett
  2. Tack Carola! :D Jo det ligger mycket arbete framföre mig, han skal få muskla sig och jag skal även köra inn honom :) Men jag kommer få hjälp vet jag, jag kan hyra hjälp från ridskolan och även få hjälp av Jonna så fort hon är klar med rekonvalensen så jag släpper göra jobbet ensam iaf! :D

    SvarSlett