torsdag 27. mai 2010

Tömkörning take 1

I dag tömkörde jag Kex for första gongen.
Han satte mig värkligen på prov när jag skulle sela upp, ville absolut inte stå still alls och trampade otåligt runt. Jag fick va lite bestämt till slut faktisk.

Men så fort vi kom inn i ridhuset jobbade han riktig bra. Inget protesterande, inga bock eller sådan alls.
Han gick inte så snyggt, men det var helt och hållent mitt eget fel! Han gjorde presis som han fick signaler från mig att göra på alla punkter, det var helt mitt eget fel att jag inte höll händerna still! Så i början vinglade han både åt höger och vänster tills jag fick skärpat till mig och höll händerna still. blev det andra buller!

Han gick otroligt fint på slutet, vi jobbade i skritt och trav, jag fick honom på volte runt mig och gjorde 8or och volter, ändringar i gångarter trav och skritt. Jag fick småspringa några steg för att inte rycka honom i munn när han gjorde 8or, och det var lite läskigt i början, då ville han gjärna forta på lite han med för jag sprang ju efter och "jagade" må veta. Men han var riktig väluppfostrat!

När jag såg han började bli lite mentalt trött stannade jag honom och släppte honom fri från tyglarna så han kunne få rusa litet, perfekt belönning tycker jag faktisk. Sen tog jag ut honom och tömkörde runt ridhuset, på stallplanet, inne på ridbanan ute, och då minsann var det lite svårare att va uppmärksam på tjockfia som sprang efter, det hände ju så mycket! Det var ju ridlektion på utebanan så där var det mycket att kika på, nån planterade i båten, det gick några ute på vägen och Pasadena har nyss flytt till lösdriften så det var lite avtal som blev inngåtta under lite skrik och vrål. Hoh!

Jag märkte han var lite trött när vi var klara. Kanske inte fysisk men psykisk. Och inget konstigt det, vi höll väl på en 45 minuter eller så, så nog hadde han fått lite att grunna på! :)
Och inte före jag hadde släpt grimskaftet av honom i hagen sen så gick han 4 steg och sen ramlade han i marken och vips hadde jag ingen fjordhästfärgat häst längre >.<
Jaja, glädjan över att rulla sig får jag väl tillåta honom.

Och Yasmine? Kex hälsar 5 pussar! :)

4 kommentarer:

  1. Hn verkar vara så duktig.
    Haha skitiga hästar........
    Varför borsta när de skitar ner sig direkt. hihi

    Är så glad för din skull att du hittat denna underbara kille.
    Kram Berit

    SvarSlett
  2. Tack Berit :) Jo jag har kul med honom redan :) Känns lovande!

    SvarSlett
  3. Är så glad att ni passar varandra som hand i handske!!!!
    Kramizzar!//Towa

    SvarSlett
  4. Det är jag med Towa :D Vi kommer nog växa i hop han och jag :)

    SvarSlett