onsdag 2. juni 2010

Innkörning del 1


I dag började jag och Karro jobbet med att köra inn Kex! På med selen, och man fick va lite bestämt med honom för han har bestämt sig för att man behöver inte stå still medans man selas upp, och träns vill man inte alls ha! Jag måste sätta foten ner ofta för han skal faktisk stå still.
Men efter man har selat upp och så gick vi ut på ridbanan jag och Karro. Karro ledde honom.

Jag får nog skicka inn selen och få kortat upp däckelgjorden lite, den hänger lös. Det går bra nu i början men jag vill nog ha den tightare. Passar bra att be Anne om det när jag har semester kanske! Inte ens med gräsmage lyckas han fylla den lika bra som Gejsa, hon var ju en del grövre än han är!

Sen hadde vi letat fram två långa stockar som vi hadde fäst balsnören på, vi tänkte sätta på dessa som första steg före riktiga skaklar kommer fram. Det är inte lika dyrt om han trampar sönder dom kan man säga ;)
Och jag fäste då på den första. Några steg åt sidan medans han undrade vad katten jag höll på med och sen var det inget mer med det. Fäste på nummer två och han sket fullkomment i det. Karro ledde honom medans jag höll i stolparna, och .......

Inget hände. Ingenting alls! Inte ens lite lyssnande eller forsöka kika bak sig! Inte pyttelitegrann ens!
Jag höll dom så att dom fulgte honom i början och sen sa jag till Karro att jag tänkte hålla igjen som en vagn skulle göra så dom trycker inntill sidan på han, och inte ens då brydde han sig ett skvatt! Jag sänkte dom även så dom låg inntill lår och hase och inte ens då lyckades jag få fram nån reaktion alls. Nästan lite besvikande att han inte ens lyssnade bakåt engong :) Men jag är glad för det.

Nu skal jag kolla med Arne om där finns några lösa skaklar sen sätter vi på riktiga skaklar nästa gong, och sen blir det skaklar med ett däck på som nästa steg när han är bekväm med vanliga skaklar. Och sen... rockard! :)

Nu är vi på G!

4 kommentarer:

  1. Vad roligt! Låter litet som Harry, men vaddå? skulle detta vara några konstigheter? *lufsar på*

    SvarSlett
  2. Japp var riktig lugnt skulle jag tycka!

    SvarSlett
  3. Så duktiga ni är. Har ju kommit jätte lång redan. Kram Berit

    SvarSlett