onsdag 8. september 2010

Dagens skräck: Rundbalar!

I dag skulle vi löshoppa, vi anmälte oss till ridskolans löshoppning som dom nu har varje onsdag eftermiddag. Vi kommer nog inte vara med varända onsdag men någon gong innimellan lär vi nog hoppa på!

Men innan man kan löshoppa måste man värma upp litet. Så jag drog ner i stallet vid 5, tänkte ta fram det tränset jag har med snabbspännen. Men tro inte jag hittade det inte? Det är borta! Har ingen aning vart det är. Det var då inte här i förrådet, för allt som var av hästprylar här är nu i skåpet på skullen, och jag har värkligen letat överallt. Ända jag kan komma på är att det kanske ligger igjen hos Towa. Så jag har messat och frågat om det!

Men när man väl övergivit att leta träns tog jag bara körtränset i stället, och fram med longerlinan. Jag gillar inte longering så himla bra, men det är en skaplig okej uppvärmning till löshoppning iaf, så jag vandrade runt från tio i sex runt en kvart eller så, sen longerade jag litet i trav på ridbanan och sen vandrade vi ännu mer medans vi väntade på att det skulle börja. Och det var då vi såg dom. Dödens budbärare, hin med hoven i rund form: RUNDBALARNA!

Kex höll på dö på sig, vi gick förbi dom där dom sto bak ridhuset, och ni vet hur det är med inplastade balar. Det finns alltid en ända som fläddrar i vinden och det var just vad dom gjorde när Kex var brevid. Svoff så fyker en unghäst rakt framåt, och tycker att det är bara att dö direkt sådär på störten. Och äckliga matte skulle då på död och liv vandra bort till dom! Har du sett!

Men i slutändan hadde vi gått så många gonger förbi dom från båda håll så han sket i dom. Och sen var det våran tur att löshoppa först i ridhuset med!

Han gjorde riktig bra åt sig, dom satte upp en halv cirkel, och sen fick han springa över bommarna som låg på marken. Sen ett hinder upp, och sen det andra så det blev två galoppsprång mellan. Han hoppade riktig bra, och jag tror han tyckte det var as-roligt i dag, for titt som tätt flög både häst och bakben i alla riktningar!

Det blev några hopp, där Marit ändrade lite till och från på hinderna, och där hon höjde, sänkte och lade till nån bom här och där, och så tog vi sista skuttet. Han började bli litet trött då, för han slog i första men rev inget. Och sen fick man omsider en godis man hadde jobbat hårt för, och fick komma ut igjen.
Lite mer vandra för att varva ner och sen fick man äpple i krubban. Men prata om att få jobba arslet av sig för något skarva äpplen? Skulle varit krubban full tyckte Kex!

Men han var duktig! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar