lørdag 18. september 2010

I gong med vagnträningen igjen!

I dag fick vi besök av gammelmatte Towa och Yasmine! Dom ville gjärna vara med i dag, jag hadde tänkt skakelträna litet med Kex i dag.
Ridhuset var tomt, så jag nyttjade anledningen att dra inn både vagn och skaklar så vi kunne påminna honom om hur det är med skaklar och sådan. Det är ju trots allt när 2 månader sen sist nu!

Han är inte lika envis på att lyfta benen, men han står fortfarande inte still som han skal. I bland forsöker han fortfarande att köra över mig, men jag blir utan nåd och "flyr på" med att knuffa honom rätt hårt tilbaks där han sto, för det tål jag inte. Jag har all världens tålamod med att vandra runt och slänga med huvudet och sådan, men forsök att dominera mig accepterar jag bent av inte alls. Men han lyfte iaf benen snabbare än veckorna innan ;)

Nu är det bara det att han skal klampa otåligt runt vi får få bukt med vettja. Han skal faktisk stå still där jag säger till honom att stå, busen! Men Towa tyckte han var blank och fin i pälsen, sa det var otroligt hur blank man kunne vara trots all vinterpäls han redan har fått. Det tar jag åt mig :D

Men iaf fick vi nu sent omsider på selen, och inn i ridhuset med oss. Vi fick spendera några varv med att gå volter vid skaklarna innan han sto still när jag bad honom stanna. Sen var det steg 1: Yasmine och Towa gick med skaklarna utan att dom var fast, sen steg 2, dom fästes på, och steg 3, jag tömkörde, Yasmine höll i et grimskaft bara för säkerhets skuld, och Towa lyfte skaklar och drog i dom tidvis.
Sen var det vagnen nästa, dom samma stegen, och sen tömkörde jag honom med vagnen fäst, gick lite serpentiner o dylikt. Han var jätteduktig!

Sista avslutningen i dag var att ta av honom selen och låta honom busa litet som beröm! Det finns inget bättre sätt att berömma honom tycker jag, än att han skal få rusa runt som han själv vill och hoppa, sparka och skutta om han känner för det.

Sen inn i box med pyjamas och morötter!

2 kommentarer:

  1. Jättekul att få vara med idag,det gör vi om vid tillfälle!!!!<3

    SvarSlett
  2. Ja, det vore kul om vi kunne :D Du har ju trots alt erfarenhet på att köra inn, det har inte jag! Jag har bara gått på magkjänsla och goda råd!

    SvarSlett