lørdag 6. november 2010

Funderingar på morgonkvisten

Jag läser om distansritt och måste erkänna, det känns faktisk som något jag kunne vara sugen på! Visst skulle jag väl kanske inte kunne hävda mig på en fjording i elit-klasserna direkt, men jag skulle väl absolut kunne ha roligt med Kex på klubbnivå, eller hur? Han är ju en halv meter kortare i benen än "alla andra" men det får så vara!

Det verkar iaf mer frästande än fälttävlan. Även det kunne väl vara roligt på klubbnivå men jag avskräckas litegrann av fasta hinder. Klart, är dom 40 cm höga lär det inte direkt vara den största chansen att hästen slår i, men jag tycker riskerna är mer skrämmande än lusten att rida fälttävlan. Om man kunne bygga hinder som såg fasta ut, men som kan rivas, exempelvis såga en trästomme så hälvan är lösa bitar, vore det inte hälften så läskigt.

Men distansritt på låg nivå verkar as-roligt! Egentligen gör det allra mästa det på klubbnivå.

Jag har nu skickat förfråga om en ny bokning i ridhuset, och denna gongen tycker jag fot, höfter och annat kan lyda mig och tillåta mig min körning innomhus. Jag kommer självklart boka litet så fort jag ser något ledigt vidare, men vi kanske inte nyttjar ridhuset för att köra då.
Jag har nog bestämt mig för att jag skal denna gongen gå några varv med vagnen igjen även om det inte behövs för vagnträning längre, men denna gongen skal jag springa med så han får trava på långsidorna några gonger efter vi har skrittat ett antall varv med mig i vagnen som kusk.
Kanske jag kan muta Towa att komma fota? :)

Jag har även beslutat att jag frånviker min ide om att skicka Kex på någon utbildning. Jag skal nog heller ta 1-2 lektioner i månaden framöver från nyåret, och ta det på egen hand med hjälp från instruktör.
Jag undrar lite om jag skal ta några lektioner på ridskolans hästar och borsta rosten av min teknik överlag innan jag sätter mig på Kex då. Får ta en snabb fundering på det :)

Men jag måste nog även få tagit detta gröna kortet alla talar om. Tydligen måste man ha sådan för att få tävla. Det, en tävlingsbok och en ryttarlisenc. Jaja, jag får sätta i gong under våren! Jag måste nog säkerligen ha sådan även för att tävla körning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar