torsdag 10. mars 2011

Dom 7 lekarna - översikt

Jag kan kanske nämna dom 7 lekarna så ni läsare som inte känner dom vet vad jag pratar om. Jag kombinerar dessa med join-up/follow-up.
När vi leker dessa lekar jag och Kex, börjar jag alltid med att släppa honom i ridhuset. Jag får honom springa runt mig tills han frågar om att få komma in till mig.
Jag ser att han frågar för att han då har fokus på mig (örat riktat in mot mig), han kanske sänker huvudet, vänder det inåt och i bland även tuggar han litet. När jag stannar drivandet brukar han då stanna upp, och avvakta nytt signal från mig. Jag bjuder in honom med att kika på honom och visa jag ser honom, sen vänder jag huvudet bort och vänder mig sidled mot honom.
Han kommer då in till mig. Detta är join-up.
Om jag sen börjar gå runt i ridhuset i sirklar, stora vänder och han går med mig och stannar när jag stannar, så har jag follow-up.
Jag brukar börja lekarna nu.

Den första leken är vänskapsleken.
Denna går ut på at man skal vara vänner. Och i samband med din häst betyder detta: Du skal få lov att ta på hästen absolut överallt vare sig det är inn mellan bakben, öron, mage eller under svans. Jag skal få ta på honom med händer, ett rep, ett spö, en presenning, plastkasse, hink, kvist eller vad jag nu får för mig att ha i handen just då.

Mina regler är lätta för Kex. Om han vill vara i mitten hos mig så får jag ta på honom där jag vill med det jag vill. Om han inte vill jag skal ta på honom så är det helt okej, men då får han inte vara i mitten hos mig, han får då vara nån annan stans i ridhuset. Och då hans interesse att vara inne hos mig i mitten är större än att vara någon annan stans låter han mig göra så, och med detta upptäcker han att det var inget farligt och det läggs till högen av erfarenheter på saker som kan verka läskiga men inte är det.

I denna nivå av lek är det mjukhet som är ordet. Du skal aldrig klappa hästen hårt, stryk lent och mjukt som du stryker en bäbis. Tro mig, han känner det! Jag brukar även svänga repen lätt mot hans sidor, lår, rumpa, rygg, ben eller svänga över ryggen så det slår mycket lätt mot andra sidan. Detta förbereder honom på att oväntade saker slår mot sidan i bland, en fördel för en tävlingshäst och vagnhäst. En bit av utrustningen kan lossna och fläddra i väg eller slå mot han.

Den andra leken är igelkottsleken.
Här skal hästen lära sig att vika undan för ett tryck med fingertopparna, vare sig det är upp, ned (huvudet) , fram, bak eller åt sidan du knuffar honom. Sätt fingertopparna mot kroppen på hästen och tryck mycket lätt, öka prässen stegvis till hästen viker åt sidan eller framåt eller bakåt. Inget hackande eller trycka och släppa och trycka igen, jämn tryck till hästen viker undan och släpp omedelbart.

Nästa steg här är att använda ett ridspö eller rep, och peta eller svänga på samma sätt, med tiden kommer man utveckla signalen till att inte ens beröra hästen, den lyder ditt kroppspråk.

Nästa lek är flyttarleken, ett steg vidare från igelkottsleken.
Denna leken är att lära hästen flytta sig utan att du är när den. Om du använder spö, en pinne, eller ett rep kvittar. Du gör det du känner dig mäst bekväm med. Undertecknade gillar rep.
Pendla rep, eller peta lätt med spö/pinne tills hästen fattar vad du menar. Om du pendlar rep, pendla det på sidan av hästen för att få den flytta sig åt den andra sidan, pendla på tvärran framföre så den viker, eller du hittar dina egna logiska signaler. Pendla repet mot hästens bog medans du står rakt framföre är en logisk metod att få hästen flytta sig bakåt. Andra fäster repet i grimman och svänger repet mellan häst och hand sidled som orm-rörelser, vilket sedan kan vidareutvecklas till ett pekfinger i luften och vifta fram och tillbaks. Lär hästen dina signaler, och lär hästen vad dom betyder som en utveckling till igelkottsleken.

Nästa lek är jo-jo leken.
I denna leken lär du hästen att gå fram och tillbaks på en rak linj. Hästen skal gå lika villig bakåt som framåt, och även här kan du lära hästen handsignaler för att backa och gå fram utan att du rör hästen alls.

Nästa lek är Cirkelleken, vilket även kan användas som en del av join-up och follow-up.
Du låter hästen springa i den gångart du begär runt dig. Vare sig det är skritt, trav eller galopp, eller högt/lågt tempo är det du som bestämmer. Du signaliserar till hästen åt vilket håll du vill den skal röra sig och driver till du har det tempo du vill ha. Använd spö eller rep för att hjälpa hästen ta riktning och tempo. Om hästen forsöker vända självmant korrigerar du det med att kasta ut rep eller spö som en "spärr" tills han går den rätta vägen igen. Det är lite olika om man skal stå still i mitten eller inte, några säger si, några säger så. Jag föredrar att gå med hästen i en liten sirkel på insidan för att vara bak hans bog, och det har fungerat bra för mig. Då blir det även en stärk signal om att han är bjuden in när jag inte går. Om du inleder med att ha hästen i longerlina eller går rakt på att ha honom springande fritt får du känna efter hur du vill ha det själv.

Vi kommer sen till sidvärtesleken.
Här skal du lära hästen röra sig i sidled. Det är lättast med rep tycker jag, men du ser ju själv om du använder hand eller spö i stället. Sväng rep rytmisk mot hästen medans nos är in mot ett staket till hästen rör sig rakt sidlänges.

Sista leken är trängselleken.
Hästar är av natur klaustrofobiska, och att få hästen att gå in i trånga utrymmen är en stor tillit till dig som hästägare. Lär hästen i ridhuset att trängas förbi dig, eller gå genom en trång passage av hinderstöd eller presänningsväggar efter ett tag. En annan utveckling av denna är att få hästen tränga sig genom en häck, eller gå under hängande tygbitar och presenningsbitar och tränga fram sig under sådan. här kan du ta skogen till hjälp. Dess trångare buskas, dess bättre även om det nog är bra att börja med inte så trångt i början och öka stegvis.


Med dessa lekar kan du nog komma långt i din utveckling. vänskapsleken, igelkottsleken och trängsels-leken är det bara din fantasi som sätter stopp för vad ni skal uthärda tillsammans. Ni kan alltid hitta något nytt som vänner gör i mitten av ridhuset. Spasera förbi en fackla, ett rykande bål, någon som viftar flaggor, brummande motorsåg eller annan elektrisk mekkemoj som låter mycket, en moped som rusar runt, ungar som skjuter med krutlapp-pistoler eller vattenpistoler, ja.. det är bara din fantasi som stoppar dig.


╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar