tirsdag 5. april 2011

Ut på tur i dag med!

Ut på prommis med Tobbe i dag med!

I dag gick vi över bron två gånger, först en gång över förens vi vände och gick tillbaks igen. På tilbaketuren valde vi stanna på den riktiga bron och stå still där en liten stund så dom kunde få märka sig att man faktisk var på BRON. Gick kalasbra.
Sen vände vi upp förbi växthusen förens vi fulgte vägen ner till stallet och gick ner till sjöhagerna och sen upp mellan vintershagerna.

Var en mysig liten prommis, var nog mer järngympa än det var fysisk träning, men järngympa behövs det med!
Lina fick tips av mig förra gången att svarva lösa ändan på grimskaftet framföre sig om Tobbe forsöker rusa framåt som han i bland kan få för sig, och hon kommenterade i dag vilket bra tipps det var. Hon sa det var så mycket lättare att ha med honom att göra utan att hänga på släp eller kriga.

Ända som var kvar nu tyckte hon var att han satte huvudet i marken för att äta, så blir det dragkamp där i stället.
Så då tipsade jag, i stället för att hala, slita och dra, forsök hällre att bara gå bestämt rakt mot huvudet, trampa gjärna litet bestämt men man behöver inte lyfta benen så högt. Få honom att flytta sig med att man visar bestämt att just NU har JAG tänkt att stå där du har din mule så bäst du makar på dig.

I och med att vi gick upp mellan vinterhagerna så fick hon mycket chanser att testa på det, många höspillstussar fanns det att forsöka få i sig, och det verkade som det fungerade riktig bra på honom. Som jag sa, vid att göra just så beter man sig ju dessutom som en dominant häst som vill ha sin vilja. Så då hoppas vi det fortsätter fungera även det!

Kex forsöker sig ju i bland han med, tycker att just här skal jag få lov att äta tycker jag, men han är inte svår att näka, det räcker att hålla i mot. Men där har man ju arbetat med honom sen litet föl, Tobbe har mäst gått i hagen med dom andra hästarna där han kom i från. Lina har mycket jobb framföre sig ;)

I morgon är planen att rida för Jonna om inte mina höfter och min rygg sviker mig. Jag hoppas dom håller nu, håll tummar för mig!

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar