søndag 29. mai 2011

Vila i frid, Wanda 26143 aka Terrie

I dag var det meningen jag skulle rida ut tillsammans med Yasmine, jag har fått låna Gulle och hon skulle då få rida Kex. Men skebnen ville helt totalt annurlunda för oss i dag..

Runt halv tio höll jag på äta frukost efter stalltjänst, och fick ett SMS från Yasmine om att hon hade ätit och klätt sig klar för att rida. Inte ens 20 minuter senare ringer telefonen och jag får besked att jag måste komma aldeles omedelbart för det var nån häst som kanske hade fått benbrott.
Jag hiver mig runt och min mann fulgte med. Under vägen ringte jag för att kolla om dom var hemma eller vid hagen, och fick då veta det var Yasmines egna häst Terrie som var illa däränn...

Kommer väl fram trots ett halsbräckande tempo polisen nog inte skulle uppskattat, och hittar Towa och Yasmine helt upplöst i tårer. Fredrik stannade kvar med Towa medans jag och Yasmine kastade oss i bilen upp till hagen.

Det var inget vackert syn som mötte oss, höger bak var sparkat av, och det var ett öppet benbrott. Hur länge hon legat där vet man inte, men det fanns tecken på att hon forsökt komma sig på benen många gånger. Hon hade nog förlorat en del blod med, och darrade och skakade, garanterat i chock. Och vilka smärter hon förmodligen hade kan jag bara gissa..

Det var ett hårt syn för mig, men även hårdare för Yasmine att se sin lilla älskling ligga så hårt skadat.
Inom 10 minuter kom veterinären, kastade ett blick på benet och skakade sorgsent på huvudet. Men vi visste ju alla att det fanns ingen annan utväg från detta oavsett, inga ord behövdes.

Yasmine och jag gosade hela tiden på Terrie i ett forsök att låta henne märka hon inte var ensam i smärtan, att vi var med hon, hon fick sin spruta.. och.. ett par tunga suck och hon var borta.

Tillbaks sitter en sönderkrossat tjej, och en sorgsen familj som nu har en familjmedlem mindre. Saker kan hända så snabbt och så oväntad.. Och det ända jag kunde göra var att krama runt min kompis, och forsöka låta henne märka att jag fanns där för hon med, och att jag delade hennes smärta.. Jag kände mig så himla makteslös! Yasmine, jag skulle gjärna tagit din smärta!

Vila i frid vakra tjej.. Himmelen är nu en stjärna rikare..

Wanda 26143 f. 1992 - d. 2011



Terrie och Kex på sommarbetet 2010, i bakgrunden skymtas Hilma. 

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar