tirsdag 2. august 2011

Trots-pöjken!

I dag var Kex ganska billig ett tag. Trotsade som inni bubblan gjorde han! Fast inte från början av inte.

Gick hur bra som helst att ta ut Kex, och han gick efter mig helt ner till stallet utan bråk, ända han gjorde var att gnägga till Cassie när hon skrek från hagen.
När jag sen skulle sadla började "roliga" delen. Han började härja runt i stallgången som bara en uoppfostrad skitstövel kan, fast när jag fick nog och sade till ordentlig så sto han hyfsat still tills jag var klar.

Sen började det om när jag satte upp mig. Han tvärrnitade på en bakhov och jag höll på åka av, sen bockade han ett par gånger på ridbanan när jag inte alls tyckte han skulle få rusa hejvillt fram. Slutligen fick jag rätt nog, varje gång han trotsade upp sig så fick han gå i pyttevolter och böja sig mycket. Rejält jobbigt är det för honom, så det var mindre jobbigt att bara bete sig bra helt änkelt! Han tog "hinten" efter en kvart eller så ;)

När han väl tog hinten så jobbade vi bra en kvart eller så till, han fick gå i större volter och 8'or, sen tyckte jag det fick klara sig faktisk! Han var svettig som få då.

När vi sen kom till hagen så blev han när döden av förtvivlelse. Cassie sto inte vid grinden som hon brukade! Dock sto hon uppe vid andra grinden där Nathalie var, och hoppade hejvillt där när hon såg honom. Jag fick ju händerna fulla med Kex som ville rusa i väg, men i och med att jag tar av honom grimman får han nog stå still först. När grimman sen kom av så rusade han i full galopp upp till sitt hjärta, som mötte honom, nosade.. och skrek. Fruntimmer ;) Men sen var det bra igen.

Cassie fulgte Kex bort till mig sen, Nathalie sa det var trevligt att se hur hon har bundit sig till mig nu för hon beter sig tydligen nästan som mot Nathalie. Det är ju trevligt, hon måste ha fått förtroende för mig!
Pratade litet med Nathalie sen när vi kom ner till stallet igen, hon tycker det är så skönt att jag flytte ut. Nu måste jag bara få confirmation från ridskolan att det är okej att jag stannar där, jag kom ju saker litet i förtur i och med att jag flytte utan att kolla med dom om någon utanfrån på död och liv skulle in just där. Dumt av mig, så det får jag ju ta. Men Isabelle trodde inte det skulle vara något problem i och med att dom skall gå i hop sen i vinter.

Och, det ser ut som jag blir spån-tjej igen! Jag och Nathalie skall köpa spån i hop, och Kex stannar nog kanske på delinackordering då sedan vi måste mocka själv. Bajset får vi kasta på gösselstacken om vi är nogran med att skaka av spån, men pisset måste vi stoppa i sopsäckar och kasta på återvinningen, och sedan Kex även skall stanna ute med Cassie på eftermiddagen så kan jag ju lika gjärna ha delinackorderat. Skall fundera litet till men det lutar nog åt det. Jag är så glad! Då behöver inte Kex stå med täcke på natten! jag får hålla koll på fossingarna, om dom blir torra, för spån drar ju till sig litet mer fukt än torven gör, och jag måste jobba hårt för att få en bädd på vintern, men det får jag ju ta bara. Men skönt blir det ändå att han inte får pälsen full av torv!

Cassie är så kjänslig, tydligen hostar hon även om hästen i grannboxen har torv. Så jag har inget emot att ha spån!

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar