torsdag 15. mars 2012

Gåsbacka light i mörker

I dag red vi ut med pannlampa och allt, jag har tagit med båda mina små pannlampor ner i stallet nu. I och med att vi kommit i gång med att rida trots det är mörkt, så var det läge att få ner dom tyckte jag.

En bild från sommarn, i längtan på en ny sommar!
Efter mockning och stallplikter var det in med hästarna och sen på med sadel, träns och en hög med reflexer, sen upp med oss och i väg bar det. Red lilla gåsbacka-vändan, och det blev en hel del skratt och skvaller. Passar på att trava Kex på asfalt nåt steg här och där, i och med det är tänkt han skall gå en del som vagnhäst skadar det inte att han klarar trava litet på asfalten utan att ta skada av det, även om jag inte direkt planerar timmalånga marathon med trav på asfalt. Skadar inte att härda ligamenter och senor litegrann så han klarar av i fall det skulle bli någon sträcka i framtiden som man kanske blir illa tvungen att trava.

Kex och Cassie skötte sig så jäkla bra! Dom var pigga och framåt, och uppe vid bostadsfältet var det såpass mjukt och fint så vi travade en liten raksträcka på sandvägen där. Det vill säga.. Kex travade och Cassie gick i något slängskritt bara ;)

Hemma vid halv nio, med en riktig matpigg Kex som egentligen var riktig trött och nöjd med att komma hem igen, och pinknödig dessutom ;) Jag är en stolt matte, lugn och samlad trots mörker!

Bild från foderteknik.se
Bild från Profarma.se










Jag och Nattis pratade om att forsöka spara upp till en foderring. Foderhäcken till höger väger i principet ingenting, är bra pris på och kommer i delar så den är lätt att transportera och förvara, men foderringen till vänster ser till att fodret inte tyter utöver genom galler, och maten blåser inte i väg. Den väger ungefär samma men blir ju svårare att förvara.. Men jag tror vi skall forsöka spara upp till foderringen så dom har att få mat i. Blir lätt att fylla upp en sådan med hö-halm mix till dom sen!

Vi håller på spara alla spånsäckar, tanken är att man i lediga tider sen kan packa hö och halm i dom så det blir lätt att ta ut en säck eller två när det behövs fyllas på litet ute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar