søndag 22. april 2012

Premiär 2012

Ja då var det årets premiär med vagnen och även premiär med att köra utanför gårdsplan!

Så långt har jag och Kex hållit oss på ridbanan ute eller i ridhuset, samt bara köra runt ridhuset och sådan. Jag har känt att det räcker med intryck för en ung häst som än inte är rutinerat på att köra, men nu kändes det som vi skulle utmana ödet en liten aning och bege oss ut på läskiga vägar.

Okej, någon "jorden runt på 80 dagar" blev det inte :) Men vi körte runt vinterhagerna. Det går ju vägar som fyrahjulingen kör mellan vinterhagerna fler ställen, så vi körde på dom, ut på bilvägen och förbi sjöhagerna förens vi fortsatte förbi stallet, ut på bilvägen igen och svängde upp så vi körde runt husen vid remingsvärket.  Men viktigaste var, vi körde på väg och inte på gårdsplanet! Någon bjässe till tur var det inte, men jag lovar Kex var nöjd ändå med dom 40 minuter som detta tog sammanlagt. Intrycken är många för en unghäst på snart 6 år. Med mig på ryggen vore detta ingen sak alls, men han var ju nu i en än ny situation för honom, vagn bak och jag på baksidan som pladdra och tjatade om att gå fram i tid och otid :) Jag menar, gå fram när det står soptunnor brevid vägen och allt? Och det finns ju hästar i sjöhagen!

Ja ni ser kanske dom relativt oskuldiga dillemman vi träffade på Kex och jag, men jag lovar han fick snabbt annat att tänka på upp mellan vinterhagerna. Vägen är lerig som i helskotta, och gropig har den blivit dessutom, så rockarden halkade litegrann hit och dit på vägen, skled litet sidlänges, allt detta är nytt för honom som så långt har upplevd att rockarden bara rullar efter utan något strul. Mycket att tänka på, mycket att förhålla sig till och han glömde rätt snabbt alla soptunnor, postlådor och sådan som han annars tycker om att larva sig litet införe. Tungt blev det ju för honom när rockarden betedde sig så dessutom, men han kämpade sig fram lika förbaskat!

Andra gången vi hade gått den vägen sa jag mig nöjd, fick honom att ställa sig upp, och tog av vagnen. Jag jobbar ihärdig på att han skall stå still medans vagnen kommer på, en bit efter, och medans vagnen åker av. Han hade inte riktig tålamodet till det i dag, så det får vi jobba stenhårt på fortfarande framåt. Målet är ju en häst som kan stå still längre stunder framföre vagnen, man skall ju inte gå fram vare sig under ryttare eller framföre vagn innan man faktisk får ett signal så det är bara att envisas på att han faktisk får stå still och i bland länge. Envishet och ge inte upp och så vidare :)

Jag vågade inte släppa tyglarna med en hand för att fota medans vi körde i dag, så ni får klara er med fantasien och en bild från inkörningen där Kex har på sig vagn första gång.


3 kommentarer: