mandag 29. oktober 2012

Rundbalsnät

I och med att vi för lätthets skuld (då Nattis är gravid och jag inte bor vägg-i-vägg med stallet) vill ha rundbal i hagen har jag kikat litegrann runt efter alternativer för att hindra Kex att få vräkt i sig okritisk av rundbalen. Han är trots allt en fjordhäst, och även med låga värden kan han nog bli drygt rund. Mättheten på en häst avgörs nästan mer av antall timmar dom tuggar än hur mycket hö dom faktisk äter.

Än är det inte kritisk, men något måste jag göra innan det blir det. Och småmaskigt rundbalsnät värkar vara den perfekta lösningen. Ägarn till webshoppen här berättar en bal räcker 20 dagar för deras TRE hästar. Det lyder perfekt! En bal borde då kanske räcka 30 dagar åt Kex o Cassie i så fall! Och det minskar ännu mer på spillet förståss.

Tyvärr kostar dessa nät multum till min stora sorg. 1200 kronor är minsta jag har hittat vilket är en rovdrift på min stackars plånbok just nu, och i övrigt ligger dessa på mellan 1800 och 2500 kronor...... Jag forsöker klura litet på några alternativer och funderar på om kanske nät till olika mål för boll-lekar eller skyddsnät till hockey, fotboll eller annat skulle göra samma nyttjan. Dom kostar ju något mindre. Jag måste kolla litet på styrkan i dessa nät i så fall, det kan vara bal-näten är dyrare av just den anledningen för allt jag vet..

Nu är det ju som så att våra hästar har en foderhäck så dom av er som är fundersamma på hur det går med hästar som trampar i nätet: Oroa er inte, nätet kommer ligga uppi foderhäcken i så fall, och kommer självklart fästas i foderhäcken så dom inte drar ut det! Foderhäcken har även en kant av plank längst ner så finns ingen större chans att nätet kommer hänga ut ur öppningar i foderhäcken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar