onsdag 14. november 2012

Matte är jobbig igen!!

"Titta bara! Man har ju lagt hönät över maten! Nu får man JOBBA för att få i sig den! Jobbigt värre!"

Published with Blogger-droid v2.0.6



Ja, som ni ser har jag gjort hönät till slukhalsarna för att motarbeta att dom blir överfeta slukhalsar. Jag har läst överallt att med hönät minskar ju (logisk nog) matmängd per munnfull rätt mycket då dom får pillra litet för att få i sig maten, varpå dom får längre tuggtid med mindre mat per tugg, och en rundbal varar då en del längre. Och det begränsar spill litegrann. Jag ser det som win-win! 

Jag gjorde det lätt för oss, fyrkantig nät, och karabinhaken som sitter fäst i själva foderhäcken och som håller i nätet, så minskar chansen att dom får nätet ut av foderhäcken! Nu får vi se hur det fungerar!

Och innan ni hinner fråga.. ja, han är presis lika skitig över det hela som han är på det lilla ni ser av halsen. Suck. Och det hjälper ju banne mig inte att borsta, för han rullar i samma sekund som han kommer in i hagen igen. 

1 kommentar:

  1. Strålande ide! tycker det bästa er att dom har mat att äta av hela tiden och att det blir lite som att tugga av små bitar av gräset på sommaren

    SvarSlett