onsdag 23. juni 2010

Premiär!


Som ni ser! I dag var den stora premiären, före vagnen!
Vi stoppade inn honom mellan skaklarna. Han har lite svårigheter med att fatta att han skal backa inn mellan skaklarna, inget konstigt med det, så vi var nöjda med vartända lilla steg rakt inn mellan skaklarna.
Sen höll jag vagnen själv utan att den var fäst i selen alls och vi gick några steg. Innan det hadde jag vandrat runt med vagnen brevid honom så han kunne få nosa och kika, medans Karro vandrade först på ena sidan, så på andra, och bakenför.

Och vet ni? Denna vagnen bjöd på godis! Då var den genast en fin vagn, tyckte Kex.

När han hadde fått gå mellan skaklarna och jag drog vagnen, så fäste jag i ena läppan. Jag hadde varit och köpt några ringsplintar så jag snabbt kan dra ut dom om han skulle reagera, och jag höll i skakeln och hjälpte att dra några steg. Men tro inte han bröd sig.

Så han fick dra ensam några steg, jag bara klar att rycka splinten ur, men inte då brydde han sig heller. Så vi gick några steg i taget och stanna så han kunne fundera litet, tills vi hadde korsat halva parkeringen.
Då gick jag och fäste även på andra sidan, även där med ringsplint, karro var klar på ena sidan och jag den andra.

Sen kom ett litet halvdramatisk sekund. Vi var helt borta vid blom-båten, och då även vägen när jag hörde att nu kom något stort fordon. En traktor hördes det ut som. Jag sa snabbt till Karro att vi fick rycka splintarna ut så vi bara kunne rycka upp siklarna i fall han blev skrämt eller reagerade, Karros splint satt lite hårdare än min så när traktorn väl kom var han halvfast på ena sidan. Och mycket riktig reagerade han på traktorn och ville fram, svängde runt när han fortfarande satt fast och sen var han lös. Och genast lugn igjen. Notera: Han gick fram i skritt, inget mer :) Men det hadde kanske blivit mycket mer reaktion om han satt fast gissar jag nog!

När traktorn väl var förbi fäste jag vagnen på en sida igjen och vi började om med några steg, han lika lugn som en gammal van vagnhäst fortfarande så jag fäste på andra sidan. Sen gick vi några meter, stannade, några meter till.

Sen tyckte jag att det faktisk var nog för i dag! Inte bra att överdriva inte, så vi slutade borta vid rundbalarna.
Jag tog av skakeln på ena sidan, och Karro tog ut splinten på andra sidan. Olycksvis hoppade sikeln ut så skaklarna small i marken så snabbt att hon inte hann ta tag i den, Kex hoppade förvånat fram ett steg så jag lär honom få nosa, lyfte skaklarna och small dom i marken igjen och sen fäste jag på den ena sidan en gong till och tog dom av som vi egentligen hadde planerat att ta dom av.

Men med dessa två små händelser tyckte jag detta var en otrolig super upplevelse! Vilken klippa! Han kommer bli så otrolig trygg och fin körhäst!

Planen nu är att några gonger till skal han få gå med vagnen utan att vi gör något utav det, vi skal miljöträna en del gonger till med lös-skaklarna, och sen får vi se när jag börjar tömköra honom med vagnen. Jag tänkte börja med det nån gong i Augusti kanske, om inte Kex är redo för nästa steg innan min semester.
Fast egentligen tänker jag inte börja förens augusti även om han skulle va redo innan, vi har inte bråttom och jag vill ha god tid runt träningen :) Det är mycket nytt för honom.

Men det var en glad matte som pöste fullt med godis i sin lilla tjockis innan han fick gå ut i hagen igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar