lørdag 5. juni 2010

Ut på tur

I dag var vi många som red ut. Sandra var med på Pasadena, Emma på Tille, nån jag inte minns på Rasmus och sen Karro med på Gulle. Och vi då, Kex och jag.
Vi skulle skritta runt gåsbacka, och det  värkade som Kex trivdes med massor med hästar runt sig. Gulle och han fick nosa litet, det var väl inget med det tyckte båda och var riktig nyfikna på varann. Ser ut som dom kan gå riktig bra tilsammans!

Sen red vi förbi ridskolshästarna, som nyfikent kom springande och småsprang brevid. Ni skal veta det är en utmaning att rida en ung häst brevid andra hästar som slår bakut och rusar i väg i gräshagen! Kex ville ju va med och bralla förståss och kunne inte alls förstå hur det kunne va en så himla dårlig ide som jag värkade tycka det var.

Vi red samma vändan som jag och Sandra och Maria red förra hälgen, dock denna gongen travade vi försiktig upp ena sidan där det är mjukt och fint. Det vil si, det var planen det skulle va lugnt, men Kex hadde andra planer, och hujj där flög bakben i alla riktningar, och sen flög där ryttare och stigbyglar med på köpet i ett bock ;)
Nej jag hängde kvar faktisk men jag lovar jag hängde lite på sidan ett tag ;) Och som vi skrattade! "inget mer trav nu snälla" vädjade jag, nästa gong flyger jag av! :D

Men vi överlevde, och skrittade på. Kex får jobba riktig bra för att hänga med Tille och Pasadena, dom är ju längre i benen! Och det var mycket att kika på även nu. Vi red en aning längre nu, typ 10 minuter omväg eller så, men det var ju mer psykisk stimulans nu med hela 5 hästar, så han var trött i skallen på slutet märkte jag!
Dock vaknade han till igjen när vi kom tilbaks till ridskolshästarna igjen, dom busade ju runt i hagen brevid oss när vi kom, och Kex den galningen ville ju igjen rusa med!
Phuh! och svettig med!

Han fick va rätt mycket i frid för fluger och skit nu som tur var. Skönt för hononm. Och panluggen är snyggare igjen nu som den inte klämms platt av flughuva som täcker där mellan öronen.

Jag höll på glömma berätta :D Karolin skal börja hjälpa mig rida Kex nu, hon skal börja jobba honom en dag i veckan, växelvis ute och på ridbanan. Nu i början en dag i veckan, sen får vi se om det blir två dagar :) Hon brukar även rida för Cilla, så jag tänkte även samköra med Cilla sen från hösten om hon har tid, nu skal vi använda sommarn på att komma inn i regelbunden ridning. Han får rätt många fridagar nu i början, mjukis start, men sen kommer det ökas successivt med träningen. Skal kolla om Cilla har tid att jobba med utbildning på honom, Karro sa hon var inte så dyr för att va så duktig så nu skal jag tala med hon om det. Jag ser för mig en eller två dagar i månaden där jag betalar Cilla för att rida honom själv och sen får vi 'hemläxor'. Det är så smidigt med Cilla som känner honom väl! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar