lørdag 13. november 2010

Körning i dag

I dag var andra gongen att köra Kex utan ledare! :)

Gick kalasbra! Lite pill blev det med att få på honom vagnen ensam, det att backa är inte hans grej helt än, så jag provade några gånger bara så han inte glömmer det lilla vi har fått fram, sen var jag mäst nöjd så fort han bara sto still. Sen hadde jag vagnen på.

Jag gick några steg för att påminna honom om känslan med vagnen, sen satte jag mig i och körde. Denna gången fick han vända genom ridbanan på diagonalen, gick kalasbra efter ett tag. Lite vingligt i början, men det är mitt fel som överstyr med tömmarna så det skal jag inte alls lasta honom!
Så småningom hittade jag balansen på hur mycket man tar i tömmarna och omedelbart gick ju han mycket rakare.

Jag hadde även tänkt att hoppa av och introducera trav på långsidan i dag om alt gick bra, och det gjorde det ju. Så ut skuttade jag och ivrade på Kex med ett tag i tömmarna till trav.
Det var väl inget märkvärdigt tyckte Kex, utan bara lunkade på, och när han även gjorde det andra långsidan vågade jag mig på att sätta mig i och begjära trav medans jag satt i med. Två långsidor travade vi sådär, utan något större händelser, och sen tyckte jag det räckte för i dag. Runt 20 minuter exl pillet med att få vagnen på, men jag är kanon-nöjd!

Men det var så tungt att dra vagnen själv genom snön på gårdplanet så jag tror inte jag bryr mig med något mer innan julen iaf, jag kan ju börja köra litet på utebanan, och sen kan han hämta vagnen själv numera!

När anser man en häst innkörd? Är det när man har suttit i vagnen i skritt och trav eller är det när hästen har jobbat i båda gångarter ett antall gånger? Svårt att säga! Men oavsett vilket, jag är riktig nöjd!

4 kommentarer:

  1. båda gångarter? en fjording har väl ändå tre? =)

    SvarSlett
  2. Jo, men galoppen skal inte användas så mycket framföre vagn direkt :) Det är skritt och trav som gäller där! :D I övrigt siktade jag med dom orden till början på sätningen där jag säger "Är det när man har suttit i vagnen i skritt och trav" ;)

    SvarSlett
  3. brago älskar att galoppera framför vagnen och helt ärligt är det hundra gånger roligare. ivf när man har en liten ponny. det är lixom bara då som man kan få galoppera honom. =)

    jo jag förstod vad du menade, men jag skämtade lite med dig. ;)

    SvarSlett
  4. nämen du skämtar väl aldrig Lisette? :p

    SvarSlett