mandag 15. november 2010

Mysigt i snön!

I dag fick gammelmatte Towa sin julklapp lite för tidligt! Jag har gjort en svansrosett med rött för "kan sparka/hingst" och hadde på även blått som är Towa och Fyndigs färg. Sen hadde jag lyxat till det med 11 blingbling, ett för varje år hingsten är i ålder! Hon blev jätteglad! Sen hadde jag även vunnit två biljätter till Horse Show i Globen, dock var det på en fredag så jag kan inte åka själv, så jag gav dom till Towa och Yasmine! Nu kan dom åka i stället och biljätterna nyttjas :)

I dag red jag ut for första gång på jättelänge! Jag kunne for det första rida medans det var ljust då jag hadde ledig dag från jobben för att fixa upp bilen, och sen kunne jag rida med Karro och Gulle!
Helt i början puffade Kex upp sig och började kasta på huvudet, jag var tvärrsäker han skulle börja bocka eller skena i väg, men han var snäll och höll det till att flåsa och kasta på huvudet. Snällingen min!

Vi skrittade en mysig vända, hadde egentligen tänkt oss upp till tallbacken för att klättra men ungarna åkte pulka där så vi ombestämte oss. Gulle reagerar på pulka som rutchar och då skulle säkerligen Kex med reagera, så vi valde att inte utmana ödet. Inte denna dagen iaf!

Så i stället skrittade vi upp förbi bygdegårn, inn i skogen där, lokade genom alla omvägar vi kunne, skrittade ut på en tekt, och sen ner på gåsbackavägen tilbaks. Vi hittade sen på att skritta om vinterhagerna och förbi stallet ner till sjöhagerna förens vi red upp mellan hagerna.
Va kan det ha tagit, typ 30-40 minuter som mäst? Men jag märkte på Kex att han var bra trött bara av detta, inte fysisk men psykisk!

Visst är det skönt att en 4åring kan vara såhärl lugn som en filbunke?
Jag lurar inte mig själv att tro han hadde varit lika lugn ensam, inte alls, då hadde nog allt varit dunderläbbigt, exempelvis, i dag blev vi omkörd av en stor van med stort släp, och Kex var absolut lite fundersam, men han gjorde inget annat än att vika tre steg mot diket så han kunne vända sig och kika vad katten nu detta var. Tur det att huvud-skramlet inte kom förens 100 meter framföre oss när dom väl hadde passerad, för där var det riktig spårigt så det skramla, dunka, stutsa och hoppa i släpet. Men då var dom redan förbi! Och vore vi ensam vette katten vad som hänt, han hadde inte nöjd sig med 3 steg åt sidan inte!

Glad är jag dessutom att jag orkade brodda Kex när jag gjorde, redan 2 dagar efter var det ju isigt som katten, och nu när det har frysit på är det ju blå is ungefär överallt...

Under veckan får Kex en ny kompis i hagen, brevid den han redan har. Kian kommer tilbaks någon gång under veckan, och dom tre skal då gå i en hage ännu lite närmare stallet som är litegrann större än den dom har nu. 3 jättebra saker med den:
1: Det är fortfarande vid vägen, och dessutom där som dom högar upp snö när dom plogar, så Kex kommer uppleva att bilar tjuter fram från ingenstans hän utan någon förvarning, så kan han upptäcka att det går att överleva sådana saker utan problem.
2: Den är större och närmare stallet, så ännu kortare för latmasken mig att gå för att ta unn honom!
3: Den är inte upptrampat och knölig alls!

Fantastisk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar