lørdag 4. desember 2010

Bus eller gräl?

i dag red jag ut på teckten och tänkte galoppera litet rundt efter vi hade värmt upp litet. Dock var inte Kex med på noterna där inte! Han tyckte inte det fanns nån ide att galoppera på täckten med rumpan till stallet må veta, så det blev enbart trav där.

Vi red nämligen ut själv, hade vi haft någon kompis med vore det säkerligen något helt annat, men som det var nu red vi ju bort från stallet, maten och alla hästarna! Nej, inga galopp här tack.

På andra ändan av teckten tänkte jag att nu skal jag rida genom några småbusker o dyl, upp förbi vårat hus och virra runt litet där, i och med att jag red själv på en ung häst ville jag inte rida aldeles för långt bort från stallet, men halva vägen var det tvärrstopp. Kex tänkte inte under några omständigheter gå vidare ensam! Jag envisades, för det är inte han som bestämmer, och han backade och fnös, blåste hårt i näsan, kastade på huvudet, småbockade och slog i marken, så sur blev han över att inte få gå hem. Slutligen klampade han surt framåt medans han blåste ilskent i näsan till mig, och då fick han självklart mycket beröm!

Då hadde klockan dessutom tickat såpass mycket fram så jag kortade ronden med att bara rida med kanten på teckten, för att sen vända näsan hem.

Då blev det minsann fart på fjordingsfossingar! Nu skulle det passa aldeles utmärkt med galopp tyckte Kex, som taktade på och småtravade närmest på samma plats, så jag fick vara på min vakt så han inte skjöt i vädret och framåt!

Vi hade dessutom en något anurlunda ryttare på Kex i dag inne i stallet. Så jag passade på att fota det. Kex verkade inte bry sig stort om det! Bra miljöträning det med tyckte jag och lyfte upp katten med flit et par gånger. Katten tyckte det var gott och varmt på rumpan, men ville mycket heller ha gos av mig än att stanna kvar när jag gick för att hämta saker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar