tirsdag 7. desember 2010

Konstanterat ringorm

Suck, då var det ett fakta, det är konstanterat ringorm i stallet.
Som tur är så är inte ringorm så farligt men det är lite besvärligt att bli av med då stallet och prylar måste saneras.
Samtidig ger det mig en ursäkt att ta hem borster och tvätta dom, samt tvätta av alla chabrak, täcken och annat. Allt blir helt rent.

Funderar litet på om jag skal köpa virkon sprej så jag släpper tvätta mina nyimpregnerade regntäcken för då får jag ju göra om hela impregneringen. Innetäckerna som är i bomull, ylle och annat är ju inte så farligt med, dom skal inte impregneras så dom kan jag bara köra på en tvätt. Nu har ju inte Kex någon ringom (än, banka trä) men jag måste sanera allt mitt med för att inte ge basiluskerna nån chans att stanna i mina prylar. Så allt av grimskaft, grimmor och dyl skal hem och saneras! Och sen får jag väl duscha av Kex med så inte han har basilusker på sig. Så får jag en ursäkt att få honom helt ren med ;)

Jag har för tiden ändå lite tvättarbete. Måste tvätta han i rumpan lite innimellan. Han har fasta hästpärer när han bajsar men han har mycket blask runt pärerna. Nu har jag ökat till 4 dl med Em-kli så nu hoppas jag hans mage får det den behöver för att stoppa "blaska". Han verkar i övrigt på gott humör och ömmar sig inte i magen när jag trycker på den, samt att allt låter som det skal. Det är nog att hösilaget fryser som är problemet skulle jag gissa.

Annars har han nu lagt sig till en vana att gå försiktig på stallgången! Dom undrade lite om han kanske kunne ömma sig, men jag tror det är mitt "fel". Han har ju fått lite slitna broddar, som jag inte fått köpt nya och stoppa i, så han halkar som bambi på isen på betongen med dom tyvärr. I början pinnade han på för att komma fort inn i boxen och halkade till, så jag envisades på att gå jättejättesakta. Och då halkade han ju inte! Så nu går han mer självmant försiktig just på stallgången. Så fort han är i boxen eller ute pinnar han på presis som förut!

I dag glömde han sig dock, och långade ut för dumma jag ville stå i tvättspiltan och tvätta rumpan, så då var det att halka litet igjen. Matglad fjordhäst sket helt i det och ville bara in i boxen, man vet ju aldrig om det inte gömmer sig nån morot där! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar