onsdag 30. mars 2011

Rök ut av öron!

Kex fick jobbat sig i dag!

Jonna, min finska kompis, kom och red genom honom i dag. Han fick värkligen massor att tänka på, hon är en as-duktig ryttare i motsätning till en annan potatis-säck...
Han gjorde ärliga forsök att lyda hon, men vi har ju fortfarande en lång bit att gå innan han blir en rutinerat häst på ridbanan. Han kommer behöva mycket balansövningar och uppmjukningar för att hitta sin balans, men Jonna gillar att han är en så otrolig ärlig och rak häst. Slutligen tyckte han tydligen att nu kom det rök ur hans öron, så vi avslutade innan han började protestera på riktig, man märkte när han började tappa konsentrationen litet så då fick det räcka! Han var riktig duktig! :)

Från nu skal jag forsöka rida för Jonna en gång i veckan och sen forsöka rida minst en gång eller två i veckan och göra hemläxa, samt även dela dom med Karro. När snön försvinner kommer jag även ta upp körningen, förhoppningsvis en dag eller två i veckan med körning, och sen 3-4 dagar med ridning om jag klarar av. Dock får jag nog trappa upp lite försiktig av hänsyn till mig själv. Kex klarar det nog!

Jag kommer även ta minst en dag i veckan där jag, efter jag har jobbat litet, skrittar upp till tallbacken och klättrar honom. Det är inte utmattande för honom fysisk att ridas, det är psyket som jobbar och inte kroppen. Att klättra är inte ansträngande för honom psykisk, så då passar det bra att "varva ner" samtidig som han får använda kroppen och bli lite trött.

Jag ser fram mot att få rosten bort från min egen ridning, jag är ju egentligen rätt värdelös dressyr-ryttare även om jag kan en del teoretisk ridning. Teoretisk ridning är inte en skit värd något förens jag kan göra det i värkligheten! ;)

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar