fredag 1. april 2011

Min älskade Torps Gejsa

I dag minns jag Torps Gejsa.


Jag gråter och minns alla dom små bus-grejs hon kunde hitta på. Hur hon kärleksfullt kunne buffa mig i rumpan medans jag skulle kratsa framben. Hur hon krafsade med hoven vid fodringsdags. Hur hon slog bakut och bockade i livsglädje på våra rejsaturer i skogen och hur hon kunde göra glädjeslåter när vi hade mysiga skritturer i solen.

Jag minns allt. Doften av hennes päls, så olik doften från Kex och samtidig så lik. Hennes sidenslena mule, dom enorma vackra ögonen så otrycksfulla och alltid fyllda av kärlek och nyfikenhet. Hur hon lyfte huvudet och spetsade öronen när hon såg någon komma och hur hon lyfte än lite mer när hon kände igen mig på distans, för att sen utan aldeles för mycket hastvärk kom lufsande till grinden om hon inte sto där allt när jag kom.

Jag minns hur det verkade som hon tyckte det var så kul med en liten tävling, att hoppa små pluttehinder med Karro, få sin rosett på sig och höra applåderna. Hon såg så nöjd ut efteråt!
Jag minns hur snäll hon var med Mille när han var föl, bestämd och regerade med fast hov, men hon blev som en reservmamma för han. Jag minns hur tålmodig hon lät mig tvätta och linda hennes såra öra när Tilly hadde nofsat en pytteliten bit.

Jag minns timmar med att dra av lera och skit när lortgrisen hadde gnuggat in sig i kletet, och hur jag suckade uppgiven när hon gick med bestämda steg mot mudderpölen så fort jag tog av grimskaftet, bara för att gnugga in sig med njutning igen.

Jag minns hur inga skosnören eller hårsnoddar var säkra för hennes bus, och att hon drog allt upp som hon hittade. Jag minns hur hon drog blikstlåset upp och ner på min gråa kappa.
Jag minns när fabbe hade rivit ner tråden i deras hage, och hur hon pillrade ut isolatorer från hinken dom låg i medans jag skruvade upp fyra stycken så jag fick plocka isolatorer från halva hagen sen.

Jag minns när jag fyllde i ägarbytet och skickade in det när hon var betalat, den jublande lyckan som fyllde mig när jag hade min lilla seremoni i stallet och skrev in mig som ägare på hennes stamtavla.

Tårarna trillar, jag gråter och är fylld med glädje av alla dessa goda minnen, men även med sorg att dom inte blev fler. Men hon är på et ställe med evig gräs, inga kolik, inga pålagringar och inga staket.
Hon mår bra nu. Det är jag och Carola som sitter tillbax med smärtan.

Carola, jag vil igen få tacka dig att jag ansågs värdig att bli hennes matte. Jag fick en underbar tid med Gejsa trots att den inte blev så många år som jag hoppades. Hon lever vidare i våra hjärtan, även om sorgen fortfarande smärtar.

Men min älskade, Gejsa, jag saknar dig så trots det har gått ett år, et helt år med mycket som har hänt. Jag kommer nog känna saknad i många många år, men denna årsdag blir nog den tuffaste så. Jag kommer aldrig glömma dig, eller våran tid i hop, den vill alltid fölga mig genom alla tider..



╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Rita
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

2 kommentarer:

  1. Rita, tack för att du tänker på mig också denna svåra stund. Jag mår nästan sämre än för 1 år sedan just nu. Har så mycket annat också som gör att jag är ledsen. Min älskade katt Simba är borta. Har varit borta i 8 nätter fast det kommit snöblandat regn och blåst storm. Så jag anar det värsta. :( I natt dog min undulat efter att ha varit sjuk och kämpat i en månad. Och så tänker jag på en helt annan sak som är exakt 3 år sedan i dag också. Du vet vad. :(
    Men Gejsa är så ofta i mina tankar så du anar inte. Eg så förstår jag nog inte att hon är död eftesom hon var frisk när hon åkte härifrån och jag har aldrig sett henne halta mer än en gång då hon hade en rejäl hovböld för många år sedan. Tack för att du brydde dig om Gejsa lika mycket som jag gjorde. Men många gånger tänker jag på..... om jag inte sålt henne så hade hon aldrig blivit sparkad i hagen av den där elaka hästen. Då kanske hon varit frisk i dag. Försöker att få bort sådana tankar men kan inte hjälpa att dom kommer då och då. En jättestor kram från mig. Tårarna bara rinner....... det är tomt i mitt hjärta. En stor klump finns där bara känns det som. :(

    SvarSlett
  2. Visst förstår jag dina tankar, men jag tror inte det gjort så mycket skillnad om hon inte bråkade med Tilly.. det fans inga tecken på att hon blivit sparkat mot benen, det ända märke hon hade var såret på örat, smuts efter en hov på ena sidan av rumpan och ett bitt på andra sidan av rumpan där man såg märkerna i pälsen, det var det ända.. Tilly var den som var halt efter bråket mellan dom två.. Men självklart undrar man ju i det tysta, det går ju inte svara på det nu..

    Jag älskade henne mer än livet själv, det skal du veta, och jag ångrar inte alls att jag köpte hon av dig. Vi hade en underbar tid i hop, även om den inte blev så lång som du och jag hoppades..

    Jag tänker ofta på dig skal du veta, och särskillt i dag, även om vi har en tendens att springa förbi varann på internet så vi säger hej till varann medans den andra är borta från datorn..

    Jag hoppas din Simba kommer tillbaks, skal hålla tummarna för det!

    SvarSlett