onsdag 20. april 2011

Träning igen!

För 3 veckor sen red Jonna genom Kex, och för 2 veckor sen började jag jobba på riktig. Steg ett var att lära honom att lyssna på vikter, med lite eller ingen skänkel och nästan ingen tygel.
Förra veckan introducerade vi halvhalter, vad vi kallar halvparade på norska, medans i dag skulle vi rida i en fyrkantig 8a med halt, halvhalt och riktiga hörn.

Med andra ord tog vi det ett steg vidare, skulle rida ordentlig ut i hörnan innan man svänger, rakt fram på mittspåret, en halv och en halvhalt i 4 steg. Över lag blev det mycket att hålla reda på för Kex, även det faktum att vi red på utebanan där det är mycket saker som stör honom i hans konsentration är ju en utmaning i sig!

Som alltid på utebanan har han ett bra tempo framåt och en bra framåtbjudning, inne i ridhuset är han inte lika framåt alls, utan mer slö och trög. Så utebanan "is da shit" eller något? I alla fall går han riktig bra framåt. I bland kanske lite för bra när han tycker det är lagom att trava litet. Men det faller på plats!
Det viktigaste tycker jag är att fokusera på att visa honom han skal gå i ett bra tempo och samtidig inte döda hans vilja att gå så bra fram. Jag hoppas jag inte sabbar hans framåtbjudning, då skulle jag inte förlåta mig själv!

Men åter till i dag.. han gick kalasbra fram, och trots massor av saker som tog hans uppmerksamhet så gick det otroligt bra, han gick klockrent fram, lyssnade bra och vi fick till riktig bra hörn med i våra svängar. Jonna sa hon var så stolt av mig i dag så hon inte kunde stoppa flinet heller. :)

Jag bjuder även på dom två bilderna hon tog trots att jag säkert ser ut som en flodhäst på Kex där.


╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗

Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar