torsdag 25. august 2011

Onsdag och torsdag i en blogg

Kex och Cassie har nu flyttat ner till stallet igen, men kommer fortfarande sova i vinterhagerna så länge det är fint väder. Nu i natt valde jag dock låta dom stå inne, det hotar med litet regn.

I går kan jag ju säga Kex var fruktansvärt billig. Jag tog ner Cassie från Per Ove och sen Kex, och då hade Kex stressat upp sig rätt bra. Jag hade nästan ingen kontakt med han alls! Han bara stressade och skrek efter Cassie, och hon hjälpte inte direkt till när hon gapade och skrek från hagen hon med.

Borsta var en mardröm, uppsadling en mardröm, jag hade ont och kände mäst för att lägga mig på golvet och bara grina. Han sto inte still mer än 2 sekunder i taget, vände sig runt som bäst det gick, skrek, tryckte upp mig både här och där och var almänt odräglig. Det är, som jag har sagt innan, inte varje dag det är en dans på rosor att ha en häst inte! Jonna beslöt därmed att hon skulle rida lite vett inn i Kex. Och så gjorde hon. Motsträvig häst kämpade mot med allt han kunde, men är ingen match för en så erfaren ryttare som Jonna är. Han kapitulerade i slutändan och surade genom alla övelser hon ville ha. Kombination av stress i hagen, stress på stallgången och jobbet sen gjorde att han var dränkt!

I dag därimot.. hämtade in hästarna, borstade snabbt genom, och sen gick vi till ridhuset. Jag tänkte löshoppa, både för att se om han skulle vara en skitstövel igen, och för att det är så länge sen nu.
Men se om man inte fått bytt sin häst under natten? Nu sto ju Cassie inne, så att han sto snällt medans vi borstade var ingen förvåning. Men när vi lämnade stallet och Cassie började rusa runt i boxen och gnägga så vände han huvudet och gnäggade tillbaka men han fulgte mig snällt och fogligt. Han jobbade riktig bra i ridhuset med, värmde upp sig själv medans jag tog fram sockerbitarna och bommar, sen fick han hoppa dubbelstuss. Hur duktig som helst, men lite fusk på slutet blev det ju!

Svettig blev han med. Så han fick en snabbdusch, så fick vi bort alla spår av gårsdagens svett samt dagens! :)

Nu är det kul att ha häst igen! <3

╔═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╗
Kramar från Kex och matte!
╚═════════ ೋღ☃ღೋ☃ ೋღ☃ღೋ═════════╝

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar