onsdag 7. september 2011

Lektion

Ingen bild i dag då det regnade ute!

Jag var ner till Kex, hittade honom glad och nöjd i boxen. Magen är bättre men litegrann vattnig än. Undra om boxen kanske inte var riktig rengjort, jag fick veta här om dagen att förra hästen som sto där hade diarre typ "hela tiden"... jaja, får prova skura väggarna med virkon bara för säkerhets skuld, så kan jag eliminera eventuella bakterier.

I alla fall, han väntade inne, vi borstade, sadlade och tränsade, sen gick vi ut på ridbanan och började värma upp medans vi väntade på Jonna. Hade en liten diskution vid en vattenpöl om huruvida hästar är skapade att vandra rakt genom eller inte, men jag vann slutligen diskutionen och Kex klampade genom.
Efter ett tag gick det dock på autopilot, det var så många pölar på ridbanan..

Jonna kom sen, och vi började rida ordentlig. Innan dess hade jag värmt upp med volter, böja och ställa samt halvparader åt båda håll.
Vi skulle då arbeta på att få honom lättlyssnande och lydhör. En stor volt delat i fyra, skritta en del, trava en del, skritta och trava. Bra övergånger och böja fortfarande var målet.
Efter ett tag bytte vi att trava en halv volt och skritta en halv. Sen ut på fyrkantspåret, skritta tre sidor och trava en, halter på alla sidor man skrittade och friskt trav på ena långsidan. Blev några steg galopp i bland, riktig friskt kan man ju säga det blev!

Kex betedde sig bra föruten at vi kysste räcket vid några tillfällen nu och då, och ett litet fall av småbock fick jag med. Men han betedde sig med hyfs som sig hör och bör en gentleman.

Nu skall jag börja longera honom litet och arbeta med galopp-kommando, och repetera samma från ryggen inne i ridhuset! Tid att börja arbeta med hans galopp! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar