torsdag 1. september 2011

Mums


I dag när jag lämnade stallet var detta allt jag såg av hästarna! Någon hade ställt kasser med nedfallsäpplen till hästarna, så dom fick en handfull med vilda äpplen i krubban innan jag gick. Högst uppskattat av båda två!

Kex är snart fri för blask i magen nu efter att han fick litet omslagsblask runt bajset. Han har fast bajs, men det är mycket vatten runt. Han brukar tydligen bli som med Gejsa, att omslag mellan gräs och hö kan ge litet vattnig mage. Men tack vare EM-kli varar det bara ett par dagar sen är det bra. Jag har forövrig en ny tunna i gång nu, på söndag har den stått i 2 veckor, bara en vecka kvar så är den klar. 
Då skall Carola få en hink eller två, sen får vi väl se om fler vill forsöka fjäska till sig litet. 

I går var det meningen jag skulle rida lektion, men för en gångs skuld var det vädret som satte en stoppare för lektionen och inte min kropp! Det började mullra åskväder och ridhuset var tagen så Jonna tyckte det var lite risky att rida ute i åskväder. Altså fick vi ta litet teori. Som tur var höll Isabel en lektion i ridhuset där en elev red ungefär samma sak som vi jobbar med på Kex, halvparader, rida ut i hörn och sådana saker, så vi viskade litet teori jag och Jonna, där vi satt på läktarn och kikade. 

Kex är som ombytt sen onsdag förra veckan! Jag är så glad han visade sig ha en "sådan dag" och numera är tillbaka till lugna vanliga själv'et igen! Nu i dag exempelvis, bröd han sig inte med att skrika efter Cassie ens när jag tog han från stallet för att tvätta det lilla kletet som fanns under svansen! Nä, han sto bara lugnt och väntade tålmodigt att jag skulle bli klar helt änkelt, och även Cassie forhöll sig hyfsat lugnt i stallet, enbart ett och annat gnägg, samt hälsningen när vi återvände sen. Kanske dom lär sig att det är högst temporärt att dom inte ser varann?

En annan sak! Jag har kommit i kontakt med en karl här i Delsbo som har utrustning att sandblästra! :) Nu skall jag bara få av sista räst med trä, Towa skall även kolla med Lall, sen har jag två jag kan välja på. Får ju ta det som är minst struligt och kostsamt självklart, men denna här i Delsbo har även erbjudit att grunda rockarden när den är färdig blästrat så jag släpper att den börjar rosta omedelbart med. Inte hiskligt dyrt heller tyckte jag! Tack till Karro och hennes föräldrar för den kopplingen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar