onsdag 19. oktober 2011

Onsdagsträning

I dag var det fokus på mig. Skänkel, tygel, stadighet, precicion. Kex gjorde inte så mycket nytt men jag kan lova att JAG fick jobbat mig i dag! I dag skulle vi rida serpentiner. Först i skritt, och så i trav. Stadig båge, stadig skänkel, stadig tygel och jobbajobbajobba! Fy som jag strävade! Och det var jag som blev svettig, inte Kex kan jag lova. Han var nästan varm bara.

Men det gick hyfsat! Detta var något som jag har övat litegrann på men inte nog så att det satt direkt, här har man något att öva på. Kex gjorde som vanligt exakt som han fick signaler om att göra, och när jag då slarvar med hjälparna blir det pastasallad utav det om jag inte skärper till mig och gör rätt. Så här måste övas :) Men trots mina fel och trasslande av hjälparna blev det hyfsat efter ett tag.

Förra veckan frågade även Jonna hur det gick med hon som tränare och jag berätta hur jag upplevde det, så nu frågade jag hon i dag vad hon tyckte. Hon tycker det är bra att jag har insikten att se alla dom fel Kex gör är för att jag gör fel, inte för att han tramsar. Och om jag skulle juga för mig själv skulle jag ju inte bli bättre nån gång svarade jag. Det är ju så det är, när jag ger fel signaler så gör hästen fel, så är det ju! Sen tycker hon det är tydligt att jag gör mitt yttersta när jag rider, det syns och märks att jag hela tiden provar mitt bästa, vilket hon tycker är bra. Det är sådan som gör hon nöjd. Och hon tycker det hela tiden spåras bättringar att se :) Det gillas att höras! Jag vet ju att jag inte alls är någon superduktig dressyr-ryttare, vore jag det skulle ju Kex varit långt på vägen i sin utbildning mot nu, men jag forsöker ju inte låtsas vara superduktig heller. Och jag gör det bästa jag förmår! Nu är det bara att uthärda träningsvärk och fibrohelvete och fortsätta i detta spåret!

Tyvärr blir det nog dåligt med träningsbilder från veckodagarna nu då vintermörkret har kommit i kapp och det är mörkt innan vi kommer i gång med att rida.. ni får slå er till tåls med hälg-bilder eller inomhus bilder från nu!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar