søndag 18. mars 2012

Långtur med Action!

Väntar tålmodig på att Nattis skall
fiffla klart så vi kan rida ut!
I dag taggade jag rejält för att åka ut med Nattis och Cassie på en rejäl långtur! Vi hade planerat att rida ut förbi gåsbacka, och iaf stanna ute minst 2 timmar.

3 timmar blev det, med action och mys. Först på vägen ut mot gammel-matte i Fredriksfors skulle vi trava på en bilväg som numera är mjuk och fin. Stackars Kex med sina rätt korta ben i förhållande till en varmblodstravare hade ingen chans att hålla tritt med Cassies långa travsteg, och just när jag kände han höll på trilla in i galoppen passade jag på att ge galoppskänkeln direkt. Jag har alltså galopperat på min häst for första gång!! Gissa lyckan, samt att jag skrattade ju över Kex som forsökte hålla samma hastighet som en varmblodig travare i travsteg och fick ge upp..

I Fredriksfors träffa vi gammel-matte Towa, som höll på ge lunch till sina finisar, och Fyndig visade upp sig som bara den i sin hage! Vi korsade sen 84an och tänkte rida bakvägen till Tjärnmyra, men det gick inte särskillt bra. Det sto nämligen några karlar i vägen och sågade på ett träd som hängde i ledningarna där. Vi såg inte trädet, bara nån karl som vinkade att vi skulle backa, så vi gjorde så.. bara för att uppleva det brakade till så Kex och Cassie kastade sig åt alla håll och kanter, Nattis hoppade av bara ut i fall, vilket var tur. Nästa brak var nämligen trädet som rusade i marken, varpå Cassie blev när galen några minuter. Hade hon suttit på hade hon inte gjort det länge kan jag säga. Kex kastade fram sig men var lugn igjen rätt snabbt, varpå vi red förbi gamla sommarsbetet och förbi där Towa hade lösdrift förut innan Nattis hittade en sten och klev upp igen.

Så då valde vi rida bilvägen in i stället, och myste rejält. Vi träffade på ett gäng lösa hundar här och där som tyckte vi var så spännande så dom sprang av tunet på sina hem för att hälsa med, trots ägare som sto och skrek "nej!". Tur hästarna är vana vid hundar! Vi travade några backar till, och Kex klämde till med galoppen. När vi kom en bit in hörde vi nån röjde med motorsåg, och vi beslöt det var läge att vända då och låta bli utmana ödet.

På hemväg travade vi en sista sträcka, och jag bjöd Kex på galoppen. Han fattade galopp, men sprang bara två tre steg innan han bockade och prompt bröt av till trav. Jag provade igen och det samma hände, så jag tänkte han var väl trött och kissnödig kanske, då är det väl inte så kul att galoppera. Och visst var han väl det, hemma i boxen så ställde han sig upp och kissade med en mycket nöjd min!

Både Kex och Cassie var rejält svettiga när vi kom hem, så dom behövde svabbas litet, innan dom fick komma ut. Kex har väl rullat sig när jag kommer ner om en liten stund och tar in dom, jag vet Cassie hade det iaf!
Underbar dag var det vilket som! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar