mandag 9. april 2012

Grannens barnbarn hälsar på

Grannen har sina två döttrar på besök, och ena dottern har tre små barn dessutom. Så, i dag fulgte en dotter och tre barnbarn till grannen med ner till stallet för att hälsa på Kex. Dom skvallrade att grannen hade visat Kex för dom redan i går när dom var ute och promenerade, så han hade fått en morot då. Dom var redan dödkära i honom!

Så i dag fulgte det tre pigga glada småtjejer med ner i stallet för att skämma bort honom med ännu mer morot. Jag pinnade ner i förväg för att vara klar med mockning och sådana tråkigheter innan dom kom, men dom kom ner så snabbt att jag bara var halva vägen klar med Kex sin box. Så jag fick hjälp av 6 par ivriga små händer att tvätta två vattenhinkar, fylla dom med vatten och sprida spån i båda boxarna. Aldrig har väl spånet blivit spridet så nogrannt för någon häst tror jag nog!

Innan vi gick ut i hagen fulladdade med borstar och morot fick dom ta på sig hjälmar, ute i hagen kan ju saker hända så bäst att ta det säkra före det osäkra. Och dom fick sitta på ryggen till Kex i tur och ordning medans han mumsade morot och äpplen så det slevades åt alla håll och kanter. Dom fick även sitta på medans jag tog han fram två tre steg! Ingen av dom har ridit förut, och i och med att det inte finns så mycket att hålla i på en hästrygg fick det vara med några handfull med steg, men spänningen var ju enorm för byflickor som aldrig suttit på ens en liten ponny någon gång! Jag fotade en bild och Cecilia fotade ju självklart många bilder så det finns nog med beviser på franska små flickor på en norsk hästras i Dellenbygden.

Snacket gick självklart på att dom ville ha egen ponny, synnerligen när dom fick titta på dom två minishettisarna som står på kallhyra i stallet, och sen fick dom hälsa på stora Atlas där bak och jag pekade ut Kex sin halvbrorsa Isaac, och dom blev riktig förtjusta i lilla Raket. Jag är säker på att dom skulle borstat sönder honom om jag hade tillåtit att dom kom in i hagen där ;) Men vi fick nog vänta utanför, jag tar mig inte till rätta med andra folks hästar, inte ens när jag känner ägaren.

Det verkade som dom uppskattade mycket att få pyssla litet på Kex och hälsa på Cassie med, det var nog riktig spännande för barn som bor mitt i byen i frankrike att få hälsa på djur på nära håll. Jag har även letat fram att det finns ett nybörjar dagläger i sommar som inte ser ut som det är fullt med, så nu skall väl barnen tjata på mormor om att kanske få vara med där om det finns plats, eller få komma ner för en dag eller något i alla fall ;) Ni vet, tidligt krökas som god stalltjej skall bli!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar